Hoe bereik je Generatie Z?

“Goh, wat leuk dat jullie voor jezelf begonnen zijn. Ik werk ook aan een idee… Zullen we eens sparren?” Zo begon  onze samenwerking met Campus Uden. 

De kern van Campus is: ‘een plek waar studenten samen kunnen werken en ontwikkelen’. Gericht op studenten uit regio Uden, die hun sociale leven grotendeels in Uden hebben. Een plek om samen te zijn om bijvoorbeeld samen te studeren, aan een project te werken of juist ongestoord op een stille plek een tentamen te leren. Zónder thuiswerkende ouders om je heen. Campus Uden is een initiatief van Guus Daanen.  

Nadat de eerste piketpaaltjes waren gezet, paste Guus zijn rol aan van initiatiefnemer naar initiatiefgever. Studenten spelen namelijk de hoofdrol in de verdere totstandkoming van Campus. Aan Contentklus de vraag om de eerste Denktank met studenten te begeleiden. 

Brainstorm Campus Uden
Brainstorm Campus Uden

Hoe bereik je Generatie Z?

“Goh, wat leuk dat jullie voor jezelf begonnen zijn. Ik werk ook aan een idee… Zullen we eens sparren?” Zo begon  onze samenwerking met Campus Uden. 

De kern van Campus is: ‘een plek waar studenten samen kunnen werken en ontwikkelen’. Gericht op studenten uit regio Uden, die hun sociale leven grotendeels in Uden hebben. Een plek om samen te zijn om bijvoorbeeld samen te studeren, aan een project te werken of juist ongestoord op een stille plek een tentamen te leren. Zónder thuiswerkende ouders om je heen. Campus Uden is een initiatief van Guus Daanen.  

Nadat de eerste piketpaaltjes waren gezet, paste Guus zijn rol aan van initiatiefnemer naar initiatiefgever. Studenten spelen namelijk de hoofdrol in de verdere totstandkoming van Campus. Aan Contentklus de vraag om de eerste Denktank met studenten te begeleiden. 

Brainstorm

Samenwerken met GenZ

En zo werd de eerste Campus Co-creatie een feit: wij doken in de wereld van Generatie Z. Letterlijk en figuurlijk, want we dachten samen met de jongeren na over hoe we andere jongeren kunnen bereiken.

Kenmerkend voor deze generatie is, dat ze zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en dat ze hyperconnected zijn. Generatie Z (GenZ) is geboren tussen 1995 en 2010, heeft geen leven vóór het internet gekend. Iedere generatie is natuurlijk anders, maar er zijn ook een aantal dingen die altijd gelijk blijven: geluk, liefde en een goede relatie met familie zijn de drie belangrijkste waarden.

Hyperconnected betekent ook dat ze hyperbewust zijn. En hierdoor zijn ze een kwetsbare groep, wat zich onder andere uit in het toenemende aantal burn-outs, hoge percentage eenzaamheid en slaapproblemen onder de jongeren.

Daarnaast is dit een generatie die zijn nek durft uit te steken voor maatschappelijke onderwerpen. Authenticiteit is daarom voor hen een hele belangrijke drijfveer.

Campus Co-Creatie workshop

De aanpak is dus duidelijk: de jongeren bepalen zélf hoe de Campus gaat heten en de verdere vormgeving van het project. Want wij hebben inmiddels luid en duidelijk begrepen dat het géén goed teken is als je 30+ bent en enthousiast over een idee, want dan kan het zomaar eens totáál niet aansluiten bij het idee van GenZ.

Aan de slag

De methode om samen met de jongeren aan de slag te gaan is door een (online) workshop te organiseren en de jongeren op prikkelende manier aan de slag te zetten met de volgende deelvragen:

  1. Bedenk welke activiteiten en verbindingen er in de campus kunnen ontstaan en voor wie.
  2. Wat zijn lancering ideeën en hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat de lancering van dit concept een doorslaand succes is (Coronaproof) voor de doelgroep?
  3. Hoe gaat dit concept heten en waarom?
Brainstorm

Samenwerken met GenZ

En zo werd de eerste Campus Co-creatie een feit: wij doken in de wereld van Generatie Z. Letterlijk en figuurlijk, want we dachten samen met de jongeren na over hoe we andere jongeren kunnen bereiken.

Kenmerkend voor deze generatie is, dat ze zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en dat ze hyperconnected zijn. Generatie Z (GenZ) is geboren tussen 1995 en 2010, heeft geen leven vóór het internet gekend. Iedere generatie is natuurlijk anders, maar er zijn ook een aantal dingen die altijd gelijk blijven: geluk, liefde en een goede relatie met familie zijn de drie belangrijkste waarden.

Hyperconnected betekent ook dat ze hyperbewust zijn. En hierdoor zijn ze een kwetsbare groep, wat zich onder andere uit in het toenemende aantal burn-outs, hoge percentage eenzaamheid en slaapproblemen onder de jongeren.

Daarnaast is dit een generatie die zijn nek durft uit te steken voor maatschappelijke onderwerpen. Authenticiteit is daarom voor hen een hele belangrijke drijfveer.

Campus Co-Creatie workshop

De aanpak is dus duidelijk: de jongeren bepalen zélf hoe de Campus gaat heten en de verdere vormgeving van het project. Want wij hebben inmiddels luid en duidelijk begrepen dat het géén goed teken is als je 30+ bent en enthousiast over een idee, want dan kan het zomaar eens totáál niet aansluiten bij het idee van GenZ.

Aan de slag

De methode om samen met de jongeren aan de slag te gaan is door een (online) workshop te organiseren en de jongeren op prikkelende manier aan de slag te zetten met de volgende deelvragen:

  1. Bedenk welke activiteiten en verbindingen er in de campus kunnen ontstaan en voor wie.
  2. Wat zijn lancering ideeën en hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat de lancering van dit concept een doorslaand succes is (Coronaproof) voor de doelgroep?
  3. Hoe gaat dit concept heten en waarom?
Logo Campus Uden

Jongeren in de lead

De workshop heeft kaders gegeven en was de aftrap voor een verdere uitrol van het marketing- en communicatieplan, de huisstijl en lancering. Een groepje gemotiveerde stagiaires en betrokken jongeren is daarmee aan de slag gegaan. Contentklus fungeerde als vraagbaak en klankbord voor de jongeren.

Op 19 mei 2021 was de officiële lancering van de nieuwe huisstijl en website. Allemaal gecoördineerd, bedacht, ontworpen en georganiseerd door de jongeren zelf. Een groot applaus voor deze enorme inzet!

Wij wensen Guus en alle jongeren van de Campus Uden ontzettend veel plezier en succes met hun fijne plek en we staan natuurlijk altijd voor jullie klaar als je nog eens hulp nodig hebt!

Martje de Groot Campus Uden

Martje de Groot

Stagiaire Campus Uden
"De samenwerking met Contentklus geeft mij meer professionele ervaring, waardoor ik een beter beeld krijg van hoe het er in het communicatievak aan toe gaat. Ik vind het erg fijn om met ze samen te werken! We zijn met 5 jongeren en samen met Contentklus werken we aan een goede basis voor social media en de website van Campus Uden. Zij helpen ons bij het ontwerpen van de huisstijl, het opzetten van onze website en het schrijven van een social strategie."
Guus Daanen - Campus Uden

Guus Daanen

Initiatiefgever Campus Uden
"Biedt jongeren de ruimte en geef ze 100% het vertrouwen. Dit gedachtegoed lag aan de basis van de eerste Campus Co-creatie. De jongeren creëerden vanuit hun ideeën en wensen écht hun eigen huisstijl en website en Contentklus gaf als expert(s) het initiatief.

Vanuit deze energie en ontstond het ultieme leren en ontwikkeling: voor elke jongere, voor Campus Uden en voor Contentklus. Samen leren, samen bouwen!"